Dit verslag zijn onze bevindingen. Deze zijn gebaseerd op onze ervaringen tijdens het bezoek aan Friersdale voor de periode van 12 dagen. Een periode die te kort is om de problematiek volledig te begrijpen. Maar het is menselijk om op basis van onze ervaringen toch een mening te vormen.
In ons leven hebben wij veel verhalen gehoord over ontwikkelingen en problemen in Zuid Afrika en specifiek Friersdale. Maar nu ik ook in het werkgroepje “de denktank” mag deelnemen, wordt er nog meer nagedacht over de toekomst van woongemeenschap “Friersdale” en de toekomstige verbintenis tussen Holland en Friersdale.
Dit heeft veel nieuwsgierigheid opgewekt, waardoor wij hebben besloten om een bezoek te gaan brengen aan Zuid Afrika.
Aan de hand van diverse items omschrijven wij onze gedachte bij dit onderwerp.
Omgeving
De missiepost is gelegen langs een soort van provinciale weg. Deze weg loopt vrijwel parallel aan de Oranje rivier. 14 kilometer over deze weg, richting het westen, ligt het dorpje Kakamas. 12 kilometer naar het oosten, over dezelfde weg ligt het dorp Keimoes. Zijwegen zijn er bijna niet. Tussen de Oranje rivier en genoemde weg wonen vele blanke boeren met een wijngaard. Maar wij hebben ook een boer bezocht met vleesvee (zeer extensief).
De Oranje rivier is de bron van leven in dit gebied. Alleen langs deze rivier is sprake van plantaardig en dierlijk leven. Vanaf circa 1 a 2 kilometer afstand van de rivier verandert de vegetatie van groene struiken naar dorren planten.
Langs de hele weg tussen Keimoes en Kakamas staan veel hutten op het terrein bij de boeren. Personeel van de boer woont veelal in een hut bij de boerderij. Eindigt de arbeidsrelatie, dan is de kans aanwezig dat je uit de woning moet vertrekken. Zelfs bij een overlijden wordt het lichaam vaak begraven op het terrein bij de boer. Mogelijkheden om zelf op eigen grond of grond van de gemeente een hut te plaatsen zijn zeer beperkt.
In de dorpen Keimoes en Kakamas zijn enkele kleine winkels, een supermarkt (SPAR), en vele kleine kerkjes, scholen en overige voorzieningen. Fabrieken of bedrijven in de private sector hebben wij niet gezien. Alleen sporadisch een restaurant. In de dorpen is alleen een gemeentehuis, politiebureau, of een voorziening voor gezondheidszorg.
De kwaliteit van de locaties waar men leeft is nogal divers. Er zijn veel hutten, gemaakt van zinken golfplaten. Maar soms zie je ook een woning, opgebouwd met steen. Water wordt meestal centraal bij een vast punt ingenomen. Sommige huizen hebben elektriciteit. Vooral bij de woningen in de dorpen. Binnen de hutten en woonhuizen is meestal sprake van maar enkele verschillende ruimten. Koken (op een pot boven wat gloeiend hout) gebeurt veelal buiten het woonverblijf.
Het school terrein, de klaskamers, het koshuis en de kerk in het middelpunt
Het is indrukwekkend om langs een heel lange weg met wijngaarden, hutten locaties en dor landschap ineens een terrein tegen te komen met hierop een kerk, heel veel losstaande klaslokalen, een sociaal centrum, een koshuis en circa 10 losstaande heel kleine woningen.
Als je de foto’s van 50 jaar geleden ziet en je bekijkt wat er nu is opgebouwd, dan realiseer je dat op deze locatie heel hard is gewerkt. Het hele terrein is volgebouwd. De velden (zandvlakte) voor voetbal en netbal zijn op het land van de naastgelegen boer. De maximale capaciteit van het terrein is bereikt. Deze locatie maakt het mogelijk om de vele kinderen die wonen tussen Keimoes en Kakamas een basis te geven voor hun verdere toekomst.
Maar ook de volwassen bewoner uit het gebied vindt hier een plaats waar hij zijn geloof kan belijden, zijn sociale contacten kan onderhouden en sommige halen hier zelfs hun voedsel om te overleven.
School
Tijdens dit bezoek verbleven wij in het “gastenverblijf” op het schoolterrein. Een prachtige ruimte, met alle voorzieningen. Zelfs “krag” (elektriciteit) en warm water. ’s-Ochtends om kwart over zes hoorden we het vertrek van de eerste bussen, om kinderen op te gaan halen. Om zeven uur speelden er al volop kinderen op het terrein, gelegen tegen het gastverblijf. De bussen vertrokken dan voor de tweede rit, om wederom kinderen op te gaan halen. Alleen de kinderen die dichtbij woonden, kwamen lopend naar school.
Om 8 uur vond op het centrale schoolplein de weekopening plaats. Ruim 600 en kinderen strak tegen elkaar. Het was in de ochtend, zolang de zon nog niet scheen, in deze tijd van het jaar (voorjaar) koud. Bijna iedereen was gekleed in het schooluniform. Alleen de allerjongste kinderen niet. Samen werd er gezongen en gebeden. Het schoollied en het Zuid Afrikaans volkslied werden ten gehore gebracht. Bijzonderheden over de school, zoals prestaties van kinderen, werden benoemd.
Daarna ging iedereen keurig in de rij voor een leslokaal staan. Op het moment dat “de opvoeder” (zo wordt de leraar genoemd) er was, ging iedereen de “klaskamer” in.
Een erg groot probleem op school zijn de tekorten aan schoolboeken. Er wordt erg veel gekopieerd. Maar dit is erg duur. Waarom de overheid niet tijdig met geld voor voldoende schoolboeken komt, is mij niet duidelijk.
Wij hebben tijdens ons bezoek mogen ervaren, hoe belangrijk de school is voor de kinderen. Allereerst de opvoeding van de kinderen. Door gebroken gezinnen en slechte sociale omstandigheden in de thuis situatie, is de opvoeding soms minimaal. Op school wordt relatief veel tijd besteed aan het bijbrengen van normen en waarden. Een voorbeeld hiervan is het opruimen van rommel, specifiek plastic afval. Het schoolterrein moet schoon blijven. Maar buiten het schoolterrein is op heel veel plaatsen sprake van een enorme vervuiling, met vooral veel plastic. Een tweede voorbeeld is het leren luisteren naar wat er wordt gezegd. Om de school goed te laten functioneren, is dit van groot belang.
De school is ook van groot belang voor de sociale ontwikkeling van de kinderen. Het bijbrengen van communicatieve vaardigheden, zoals schrijven en lezen (ook via de Engelse taal) , geeft deze kinderen een kans om een grotere wereld te leren kennen. Via computers (op school beperkt aanwezig) en via mobiele telefoons (deel van de oudste kinderen heeft een mobiele telefoon) kunnen zij de wereld buiten Friersdale ontdekken.
In de periode dat kinderen naar school gaan (een periode van ongeveer 14 jaar) krijgen zij vanuit de school een minimale basis hoeveelheid aan voedsel. Voor de ontwikkeling van het lichaam van groot belang. Ook de lichaamsbeweging krijgt op school veel aandacht. Voetbal (met eigen gemaakte bal) en netbal zijn erg populair
Koshuis
Bij de school is een verblijf voor een groep kinderen, die op zeer grote afstand wonen. Tot tweehonderd kilometer. Eens in de vier weken gaan deze kinderen een weekend naar hun familie. Er is een koshuis moeder en koshuis vader. Het is eigenlijk een heel, heel groot gezin. Het is er erg gezellig. Er is een televisie aanwezig, wat de rust iets bewaard. Ongelofelijk is de populariteit van voetbal. De jongens konden mij beter vertellen wie de spelers en trainer waren van PSV, dan wij zelf.
De diversiteit van het eten is heel beperkt. Iedere avond werd er wat brood gebakken door de kinderen. Ook was er een keer een braai (BBQ). Van een boer uit de buurt had het hoofd van de school wat slachtafval gehad van een schaap. De poten, darmen en de kop. Het was maar goed dat het al een beetje donker was.
Groot voordeel van het koshuis is de begeleiding die deze kinderen krijgen. Zij hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om alles schoon te houden en eten klaar te maken. Maar ook is er toezicht op het maken van huiswerk.